مقایسه سمپاش توربو لاینر و پهپاد (شته کلزا)

مقایسه سمپاش توربو لاینر و پهپاد
صفحه اصلی < مقالات < مقایسه سمپاش توربو لاینر و پهپاد (شته کلزا)

نوشته شده توسط tejarat fardaye damavand

11 تیر, 1403

مقایسه سمپاش توربو لاینر و پهپاد

در پژوهش حاضر پهپادسمپاش به‌عنوان یک روش نوین سمپاشی برای کنترل جمعیت آفت شتۀ کلزا ارزیابی و نتایج آن با سمپاش توربولاینر مقایسه شد.

آزمون در قالب طرح کاملاً تصادفی در سه تکرار اجرا شد. آزمون‌ها در زمان آلودگی حداقل 20درصد از بوته‌ها اجرا شد. پارامترهای اندازه‌گیری‌شده شامل مقدار ضریب کیفیت پاشش، ظرفیت مزرعه‌ای تئوری و مؤثر، بازدۀ مزرعه‌ای، انرژی مصرفی و کارایی (اثربخشی) سمپاشی بودند.

براساس نتایج برای پهپادسمپاش و سمپاش توربولاینر، به‌ترتیب میانگین مقدار محلول سم مصرفی برابر با 11.1 و 187.6 لیتر در هکتار ضریب کیفیت پاشش برای پهپادسمپاش و سمپاش توربولاینر، به‌ترتیب 1.51 و 1.21 بازدۀ مزرعه‌ای برای پهپادسمپاش و سمپاش توربولاینر، به‌ترتیب 51.4 و 32.3درصد و انرژی مصرفی برای پهپادسمپاش و برای پهپادسمپاش و سمپاش توربولاینر، به‌ترتیب توربولاینر، به‌ترتیب 3.4 و 100.5 کیلووات-ساعت به‌دست آمد.

مقایسۀ میانگین کارایی پهپادسمپاش و سمپاش‌ توربولاینر با آزمون t نشان داد که در سه و هفت روز پس از سمپاشی، سمپاش توربولاینر کارایی بیشتری نسبت به پهپادسمپاش داشت؛ اما در 14 روز بعد از سمپاشی، کارایی پهپادسمپاش و سمپاش توربولاینر به‌ترتیب 92.7 و 58.2 درصد بود. استفاده از پهپادسمپاش با توجه به کاهش مقدار محلول مصرفی و انرژی مصرفی و افزایش بازدۀ مزرعه‌ای، کیفیت پاشش و کارایی سمپاشی برای کنترل جمعیت شتۀ کلزا توصیه می‌شود.

 

 

در صورت نیاز به خرید پهپاد سمپاش  کلیک نمایید.

شاید از این مطالب خوشتان بیاید….

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *